Οδηγός Διακοπής Καπνίσματος

Θέλετε να διακόψετε τη βλαβερή συνήθεια του καπνίσματος, είτε συνειδητά είτε λόγω προβλημάτων υγείας;

Το πρώτο βήμα: αξιολογήστε τον τύπο της εξάρτησής σας!

Είναι κοινώς αποδεκτό πως κάθε άτομο επιλέγει να είναι καπνιστής για διαφορετικούς λόγους και σε διαφορετικές περιστάσεις.

Η ιδέα ύπαρξης μιας καθολικής μεθόδου διακοπής του καπνίσματος είναι ουτοπική, γι’ αυτό τα πρώτα βήματα για την αποτελεσματική διακοπή του καπνίσματος είναι η επιθυμία του καπνιστή να διακόψει και η αξιολόγηση του εθισμού.

Είναι κοινώς αποδεκτό πως κάθε άτομο επιλέγει να είναι καπνιστής για διαφορετικούς λόγους και σε διαφορετικές περιστάσεις.

Σε ποιά κατηγορία καπνιστή ανήκετε;

Υπάρχουν 3 τύποι εξάρτησης από το τσιγάρο

Φυσική εξάρτηση: το αίσθημα “κορεσμού” των εγκεφαλικών νευρώνων και η επακόλουθη ευχαρίστηση, επέρχονται με όλο και μεγαλύτερο αριθμό τσιγάρων.

Σε αυτή την περίπτωση, η διακοπή του καπνίσματος μπορεί να συνοδεύεται από συμπτώματα στέρησης, όπως νευρικότητα, άγχος, ευερεθιστότητα, ακόμη και κατάθλιψη.

Ψυχολογική εξάρτηση: σε πολλές περιπτώσεις το τσιγάρο αποτελεί ένα “υποκατάστατο” για την αναπλήρωση κενών στη ζωή του καπνιστή, όπως ένα μέσο να ξεπεράσει τη μοναξιά και την πλήξη, να ελαττώσει το άγχος του και να νιώσει άμεσο αίσθημα ευχαρίστησης.

Συμπεριφορική εξάρτηση: το κάπνισμα μπορεί να συνδέεται με διάφορες καταστάσεις και έτσι να αποτελέσει συνήθεια, όπως για παράδειγμα μετά το φαγητό, στις βραδινές εξόδους ή κατά την οδήγηση.

Κάθε φορά που το άτομο βρίσκεται σε μια συγκεκριμένη κατάσταση, η επιθυμία επανεμφανίζεται.

Αξιολογήστε τον εθισμό

Ο στόχος είναι να θέσετε στον εαυτό σας την ερώτηση: "γιατί καπνίζω;".

Οι ειδικοί πιστεύουν ότι πως οι 3 ανωτέρω τύποι εξάρτησης συνυπάρχουν ταυτόχρονα και σε διάφορους βαθμούς.

Ορισμένα άτομα έχουν την τάση να καπνίζουν σε ορισμένες καταστάσεις και άλλα έχουν μια φυσική εξάρτηση.

Η συνειδητοποίηση και η αξιολόγηση της εξάρτησης, θα σας βοηθήσει να επιλέξετε μία εξατομικευμένη λύση για τη διακοπή του καπνίσματος.

Ίσως βοηθήσει και η τήρηση ενός ημερολογίου όπου θα καταγράφετε πόσο συχνά καπνίζετε και πόσα τσιγάρα.

Ακολουθήστε στρατηγικές διακοπής

Όσον αφορά στη σωματική ή φυσική εξάρτηση, η πιο αποτελεσματική ως τώρα λύση παραμένει η θεραπεία με υποκατάστατα νικοτίνης.

Μπορείτε να επιλέξετε ένα από τα σχετικά σκευάσματα που υπάρχουν στο φαρμακείο, αρκεί να τηρούνται οι δοσολογίες και η διάρκεια της θεραπείας, ώστε σταδιακά να επέλθει απεξάρτηση από τον εθισμό στη νικοτίνη και να αποφευχθούν τα ανεπιθύμητα συμπτώματα στέρησής της.

Στις περιπτώσεις της ψυχολογικής και συμπεριφορικής εξάρτησης, η προσέγγιση πρέπει να είναι εξατομικευμένη.

Αρχικά πρέπει να υπάρξει μία ενημέρωση σχετικά με τους κινδύνους του καπνίσματος: καρκίνος του πνεύμονα, εμφύσημα, ΧΑΠ,  χρόνια βρογχίτιδα και καρδιακά νοσήματα.

Στη συνέχεια είναι απαραίτητη η εφαρμογή στρατηγικών για την αποφυγή των πειρασμών όσο το δυνατόν περισσότερο.

Γνωστικές θεραπείες συμπεριφοράς

Με βάση την ανάλυση, την αξιολόγηση και την τροποποίηση των επιμέρους και περιβαλλοντικών παραγόντων που επηρεάζουν τη συμπεριφορά, οι θεραπείες γνωσιακής συμπεριφοράς αντικαθιστούν την παθολογική συμπεριφορά, με συμβατικά καθορισμένη συμπεριφορά από τον ασθενή και τον θεραπευτή.

Το κάπνισμα είναι μια μαθησιακή συμπεριφορά, είναι δυνατόν να "ξεπεραστεί", να αναγνωριστούν οι καταστάσεις σε κίνδυνο και να καταπολεμηθεί.

Εφαρμόζονται μεμονωμένα ή σε ομάδες, χρησιμοποιούνται ως θεραπεία πρώτης γραμμής ή σε συνδυασμό με φαρμακευτική αγωγή.

Δείτε μερικά παραδείγματα…

- Για τους καπνιστές που θέλουν να έχουν την αίσθηση ότι κρατούν τσιγάρο, υπάρχουν ειδικές συσκευές εισπνοών που μπορούν να τους παρέχουν μία δόση νικοτίνης.

- Για αυτούς που συνηθίζουν να καπνίζουν μετά από το γεύμα, μία καλή λύση είναι η απομάκρυνση από το τραπέζι, ώστε να αφήσουν πίσω τους την επιθυμία για τσιγάρο.

- Για αυτούς που καπνίζουν για να γεμίσουν τον χρόνο τους, μπορούν να ανακαλύψουν νέα χόμπι που θα τους απασχολούν και ταυτόχρονα θα βελτιώνουν τη σωματική και πνευματική τους κατάσταση.

- Αν θέλετε να αποφύγετε το κάπνισμα, απασχολήστε το μυαλό σας με κάτι άλλο ευχάριστο.

Βάλτε λίγη μουσική, πάρτε βαθιές αναπνοές, χαλαρώστε, ακόμη και γιατί όχι… τραγουδήστε!

Φρειδερίκη Καπούλα, Φαρμακοποιός
www.y-o.gr

Κοινοποιήστε το Άρθρο:


Με την περιήγησή σας στο y-o.gr αποδέχεστε την χρήση cookies.