Χρονοβιολογία και Αδυνάτισμα

Time goes by…

Ποιος από εμάς δεν έχει παρατηρήσει τα άνθη κάποιων φυτών που ανοίγουν στη διάρκεια της ημέρας και κλείνουν τη νύχτα;

Ποια γυναίκα δεν γνωρίζει πολύ καλά τον μηνιαίο κύκλο της;

Ποιος από εμάς δεν αντιλαμβάνεται τον 24ωρο κύκλο εγρήγορσης - ύπνου;

Τα βιολογικά ρολόγια των κυττάρων μας μπορούμε να τα φανταστούμε σαν μια ορχήστρα την οποία διευθύνει η υπόφυση και ο υποθάλαμος του εγκεφάλου.

Όλοι οι ζωντανοί οργανισμοί, ο άνθρωπος, τα ζώα, τα έντομα, τα φυτά από τον πιο απλό μονοκύτταρο έως τον πιο πολύπλοκο οργανισμό, όλοι υπόκεινται σε βιορυθμούς.

Γιατί;

Οι Βιορυθμοί των περισσότερων οργανισμών συνδέονται με την εξελικτική προσαρμογή τους στο περιβάλλον και είναι θεμελιώδεις για την επιβίωση των ειδών.

Επιτρέπουν τον συγχρονισμό τους με την εναλλαγή ημέρας - νύκτας, την πρόσληψη τροφής και ελέγχουν την εγρήγορση του οργανισμού για δραστηριότητες.

Σε ότι αφορά το ανθρώπινο είδος, οι βιολογικοί ρυθμοί του επιτρέπουν να αξιοποιήσει στο μέγιστο φυσικές πηγές ενέργειας, όπως την ηλιακή, ενώ ελέγχουν και τη θερμοκρασία του σώματος.

Πώς;

Τα βιολογικά ρολόγια των κυττάρων μας μπορούμε να τα φανταστούμε σαν μια ορχήστρα την οποία διευθύνει η υπόφυση και ο υποθάλαμος του εγκεφάλου.

Όταν τα κύτταρα λάβουν το σήμα, πάλλονται στον ήχο που τους υποδεικνύει ο «μαέστρος».

- Στη διάρκεια της ημέρας, το ερέθισμα του φωτός ενεργοποιεί τον υποθάλαμο και διακόπτει την απελευθέρωση μελατονίνης, της ορμόνης του ύπνου.

- Μεταξύ 7.00 και 8.00 το πρωί, ο υποθάλαμος δίνει εντολή στα επινεφρίδια να απελευθερώσει κορτιζόλη και κατεχολαμίνες που αποτελούν τις ορμόνες του πρωινού ξυπνήματος.

- Τη νύκτα, η έλλειψη φωτός επιτρέπει στην επίφυση του εγκεφάλου να επιτελέσει ανεμπόδιστη το έργο της, που έγκειται στην απελευθέρωση της μελατονίνης.

Καθώς αυξάνονται τα επίπεδα της μελατονίνης στο αίμα, εισερχόμαστε σε μια κατάσταση υπνηλίας μέχρι που τελικά αποκοιμόμαστε.

Η χρονοβιολογία, η επιστήμη που ασχολείται με τη μελέτη των βιολογικών μας ρυθμών, αποτελεί ένα φανταστικό μηχανισμό που μπορούμε να θέσουμε στην υπηρεσία της υγείας μας αλλά και της ομορφιάς μας.

Στην υπηρεσία της υγείας…

Η χρονοθεραπεία είναι μία σχετικά καινούργια επιστήμη, η οποία, εκμεταλλευόμενη τα δεδομένα για τους βιορυθμούς, προσπαθεί να μεγιστοποιήσει την αποτελεσματικότητα των φαρμακευτικών σχημάτων.

Βασίζεται στη χρονοβιολογία και προσπαθεί να συγχρονίσει τη δραστικότητα των φαρμακευτικών ουσιών με τη φυσική έκκριση διαφόρων ορμονών του οργανισμού, καθώς και με τις ώρες που τα συμπτώματα των ασθενειών είναι εντονότερα.

Η χρονοθεραπεία είναι μία σχετικά καινούργια επιστήμη, η οποία, εκμεταλλευόμενη τα δεδομένα για τους βιορυθμούς, προσπαθεί να μεγιστοποιήσει την αποτελεσματικότητα των φαρμακευτικών σχημάτων.

Έτσι, τα φάρμακα δρουν στο μέγιστο την ώρα που ο οργανισμός τα έχει μεγαλύτερη ανάγκη.

Ταυτόχρονα, συγχρονίζοντας τη λήψη των φαρμάκων με τις ώρες που εκκρίνονται φυσικά οι ορμόνες στον οργανισμό, μειώνονται σημαντικά τυχόν παρενέργειές τους.

Ξέρουμε για παράδειγμα ότι τα αντισταμινικά (αντιαλλεργικά) είναι 2 φορές πιο αποτελεσματικά εάν λαμβάνονται γύρω στις 7.00 το βράδυ, ενώ η αντιπηκτική ουσία ηπαρίνη έχει μεγαλύτερη επίδραση τη νύχτα.

Στην υπηρεσία της υγείας και της ομορφιάς…

Η χρονοβιολογία στην υπηρεσία της λεπτής σιλουέτας

Ένα μυστηριώδες εσωτερικό ρολόι ρυθμίζει τη λειτουργία του λιπώδους ιστού μας, θέτοντας ένα φανταστικό μηχανισμό στην υπηρεσία της ομορφιάς μας.

Το κάθε ένα από τα λιποκύτταρά μας είναι ένα εργοστάσιο σε μικρογραφία το οποίο είναι τέλεια ρυθμισμένο και ενεργό 24 ώρες το 24ωρο.

Η αποστολή τους έγκειται στο να δημιουργεί, να αποθηκεύει και να μειώνει τα αποθέματα καυσίμων τα οποία προορίζονται για την εξασφάλιση των εσωτερικών μας αναγκών σε ενέργεια.

Τικ τακ…

Το λιποκύτταρο και ο κυτταρικός ιστός υπόκεινται, όπως όλα τα στοιχεία που συνθέτουν τον οργανισμό, σε βιολογικούς ρυθμούς.

Πιο συγκεκριμένα:

- Το πρωί: Η έκκριση των «διεγερτικών» μορίων (κορτιζόλης και κατεχολαμινών) είναι πιο σημαντική, για να ανταποκριθεί στις ανάγκες του οργανισμού.

Με την απελευθέρωση τους, τα μόρια αυτά ευνοούν τη λιπόλυση στο επίπεδο του λιποκυττάρου.

- Το βράδυ: Όταν ο οργανισμός ξεκουράζεται, το λιποκύτταρο αποθηκεύει ενέργεια συγκεντρώνοντας τη γλυκόζη που δεν έχει χρησιμοποιηθεί για να την αποθηκεύσει υπό την μορφή τριγλυκεριδίων, τη γνωστή μας λιπογένεση.

Επίσης, το βράδυ ενεργοποιείται η μικρο-κυκλοφορία, ευνοώντας έτσι την απομάκρυνση του νερού και των τοξινών στον υποδόριο ιστό.

10 απλές συμβουλές σε αρμονία με τους βιορυθμούς του σώματός μας για μια «ονειρεμένη» σιλουέτα.

- Καμία δραστική στέρηση τροφής.

- 3 κύρια καθημερινά γεύματα : πρωινό, μεσημεριανό, βραδινό.

- Κανένα τσιμπολόγημα ανάμεσα στα γεύματα.

- Προσοχή σε ύπουλους εχθρούς : χυμοί, αναψυκτικά, άλλα ροφήματα με ζάχαρη.

- Ιδιαίτερη φροντίδα στο μεσημεριανό γεύμα, όχι φαγητό στο πόδι.

- Δεν αφήνουμε να πεινάσουμε πάρα πολύ για να φάμε (διότι δεν έχουμε πλέον αίσθηση των ποσοτήτων που καταναλώνουμε).

- Καταγραφή του τι τρώμε κάθε μέρα (το στόμα δεν είναι θερμιδομετρητής).

- Δεν τρώμε διπλά το βράδυ για να αναπληρώσουμε το μεσημεριανό που δεν φάγαμε.

- Καλό είναι να καταναλώνουμε το 70-80% της ημερήσιας τροφής στο πρώτο ήμισυ της ημέρας.

- Η καθιστική ζωή είναι καταστροφική για τη σιλουέτα.

Με σύμμαχο τον χρόνο λοιπόν μπορούμε να αποκτήσουμε το σώμα που ονειρευόμαστε.

Ένα σώμα με το οποίο θα συμφιλιωθούμε και θα νιώθουμε πάντα άνετα.

Ας προσέξουμε και ας σεβαστούμε το σώμα μας και αυτό θα το εκτιμήσει σίγουρα!

Πόπη Χαραμή, Φαρμακοποιός
ΧΑΡΑΜΗ ΑΕ
www.y-o.gr

Με την περιήγησή σας στο y-o.gr αποδέχεστε την χρήση cookies.