fbpx

Διατροφικός Αγώνας κατά της Γήρανσης

Η γήρανση του ανθρώπου αποτελεί αναπόφευκτο γεγονός, είναι γενετικά καθορισμένη και επηρεάζεται από περιβαλλοντικούς παράγοντες, έναν από τους οποίους συνιστά η διατροφή.

Η διατροφή, δεν έχει σχέση μόνο με την ποσότητα των θερμίδων που καταναλώνονται, αλλά και με την ποιότητα της ίδιας της διατροφής.

Πιο συγκεκριμένα, οι δίαιτες που βασίζονται σε φυτικά τρόφιμα, είναι πλούσιες σε αντιοξειδωτικά συστατικά και σε μια κατηγορία χημικών που ονομάζονται φυτοχημικά.

Διατροφικός Αγώνας κατά της Γήρανσης.

Τα αντιοξειδωτικά συστατικά

Τα αντιοξειδωτικά συστατικά, θεωρητικά, προκαλούν μείωση του οξειδωτικού φορτίου, οπότε μπορούν να επιβραδύνουν τον ρυθμό συσσώρευσης μοριακών και κυτταρικών βλαβών.

Σε μελέτη, βρέθηκε ότι η αντιοξειδωτική ικανότητα αυξήθηκε κατά 28% στα άτοµα που ακολουθούσαν το μεσογειακό πρότυπο διατροφής.

Η αντιοξειδωτική επίδραση της μεσογειακής διατροφής οφείλεται στην ποικιλία κατανάλωσης οµάδων τροφίµων, όπως φρούτα, λαχανικά, κόκκινο κρασί και ελαιόλαδο και αντίστοιχα στην περιορισμένη κατανάλωση κόκκινου κρέατος.

Τα τρόφιμα που περιέχονται στο μεσογειακό διατροφικό πρότυπο, διασφαλίζουν την υψηλή πρόσληψη β-καροτένιου, βιταµινών Β6, Β12, C και Ε, φολικού οξέος, πολυφαινολών και µετάλλων, στα οποία και οφείλεται η αύξηση της αντιοξειδωτικής ικανότητας.

Τα φυτοχημικά

Τα φυτοχημικά είναι ηλεκτρόφιλες οξειδωτικές ουσίες που αν και θεωρητικά είναι επιβλαβείς για τον οργανισμό, μπορούν σε μικρές δόσεις να τον ωφελήσουν.

Σε μικρές δόσεις, λοιπόν, είναι ικανά να επάγουν μοριακά μονοπάτια που ευνοούν μεταξύ άλλων την προσαρμογή στο οξειδωτικό stress, την απομάκρυνση των βαρέων μετάλλων και άλλων τοξικών ουσιών μέσω ειδικών αντλιών, τη διαχείριση του πλεονάζοντος σιδήρου, τη μείωση της φλεγμονής, καθώς και την επιδιόρθωση και την καταστροφή των αλλοιωμένων πρωτεϊνών.

Τα πλέον χαρακτηριστικά φυτοχημικά είναι:

Το καρνοσικό οξύ (συναντάται στο δεντρολίβανο), η σουλφοραφάνη (συναντάται στο μπρόκολο), το διμεθυλοφουμαρικό (συναντάται στα χόρτα) και η ρεσβερατρόλη (συναντάται σε >70 φυτά, χαρακτηριστικότερο των οποίων τα σταφύλια).

Ειδικότερα, όσον αφορά στην εµφάνιση της γήρανσης του δέρματος, κρίσιμο παράγοντα αποτελούν οι ελεύθερες ρίζες και τα επίπεδα ενυδάτωσης του δέρµατος.

Ο ανθρώπινος οργανισμός, µε τη βοήθεια των αντιοξειδωτικών ουσιών, µπορεί να περιορίσει τη δράση των ελεύθερων ριζών και κατ’ επέκταση να επιβραδύνει την εμφάνιση της γήρανσης.

Η μεσογειακή διατροφή

Ένα από τα βασικότερα συστατικά της μεσογειακής διατροφής αποτελεί το ελαιόλαδο, που είναι πλούσιο σε αντιοξειδωτικές φαινολικές ενώσεις, οι οποίες φαίνεται να προστατεύουν το δέρµα από τη γήρανση.

Τα ψάρια (καλή πηγή ω-3 πολυακόρεστων λιπαρών οξέων), τα αυγά, το γιαούρτι, οι ξηροί καρποί και το νερό, σχετίζονται µε µειωµένο ρυθµό εµφάνιση ρυτίδων στο δέρµα.

Ο ρόλος της βιταμίνης Α

Μία από τις σημαντικότερες βιταµίνες, η οποία είναι υπεύθυνη για την υγεία του δέρματος, είναι η βιταμίνη Α.

Εμπεριέχεται στα φρούτα, στα λαχανικά, στο συκώτι, στο γάλα, στα αυγά και στα ψάρια, ενώ η έλλειψή της προκαλεί ξηρότητα, απώλεια ελαστικότητας του δέρµατος και εκδήλωση διαφόρων δερματικών παθήσεων.

Τα εσπεριδοειδή (πορτοκάλια, γκρέιπφρουτ, λεµόνια), πιπεριά, πεπόνι, λάχανο, αποτελούν τρόφιµα τα οποία είναι πλούσια σε βιταµίνη C.

Η βιταμίνη C

Τα εσπεριδοειδή (πορτοκάλια, γκρέιπφρουτ, λεµόνια), πιπεριά, πεπόνι, λάχανο, αποτελούν τρόφιµα τα οποία είναι πλούσια σε βιταµίνη C.

Η προστατευτική δράση της βιταµίνης C απέναντι στη γήρανση του δέρματος, οφείλεται στο γεγονός ότι η συγκεκριµένη βιταµίνη συµβάλλει στη σύνθεση κολλαγόνου, ενώ παράλληλα έχει προστατευτική δράση απέναντι στον ήλιο.

Έρευνα που πραγματοποιήθηκε σε 4025 γυναίκες, ηλικίας 40 - 74 ετών είχε σαν στόχο τη διερεύνηση της σχέσης της γήρανσης του δέρµατος και της διατροφής.

Η αξιολόγηση της γήρανσης του δέρµατος έγινε σύµφωνα µε την εµφάνιση ρυτίδων, ξηρότητας και ατροφίας του δέρµατος. Η αυξηµένη πρόσληψη βιταµίνης C συσχετίστηκε µε χαµηλή πιθανότητα εμφάνισης ρυτίδων και ξηρότητας.

Το λινολεϊκό οξύ

Η αυξημένη πρόσληψη λινολεϊκού οξέος (το οποίο περιέχεται στο ελαιόλαδο) σχετίζεται µε µικρή πιθανότητα εµφάνισης ρυτίδων και ατροφίας του δέρµατος.

Το λινολεϊκό οξύ είναι ένα λιπαρό οξύ που δεν παράγεται στον οργανισμό και έχει προστατευτική δράση απέναντι στον ήλιο.

Χαµηλή πρόσληψη λινολεϊκού οξέος µπορεί να προκαλέσει δερµατίτιδα, µε ορατές δυσµορφίες στο πρόσωπο και επιτάχυνση της εµφάνισης γήρανσης στο δέρµα.

Οι υδατάνθρακες

Η διατροφή που χαρακτηρίζεται από αυξηµένη πρόσληψη υδατανθράκων, βοηθά στην επιβράδυνση της εµφάνισης των σηµαδιών της γήρανσης στο δέρµα.

Η αυξηµένη πρόσληψη υδατανθράκων έχει σαν αποτέλεσµα την αύξηση των αντιοξειδωτικών ενζύμων του δέρματος.

Διατροφή με αυξημένη πρόσληψη υδατανθράκων

Μια τέτοιου είδους διατροφή, αποτελείται κατά κύριο λόγο από αδρά επεξεργασµένα δηµητριακά (φυτικές ίνες και µη αµυλούχοι πολυσακχαρίτες), τα οποία είναι καλές πηγές των βιταµινών του συµπλέγµατος Β και µετάλλων όπως ο σίδηρος, το σελήνιο και το µαγνήσιο.

Τα φρούτα και τα λαχανικά περιέχουν σηµαντικές ποσότητες φυτικών ινών και πολλών µικροθρεπτικών συστατικών, όπως βιταμίνη Β6, καροτινοειδή, βιταµίνη Ε, βιταµίνη C και φυλλικό οξύ, τα όποια και έχουν αντιοξειδωτικές ιδιότητες.

Παράλληλα, η αυξηµένη πρόσληψη υδατανθράκων έχει σαν αποτέλεσµα την αύξηση των επιπέδων του κολλαγόνου στο δέρµα και κατά συνέπεια τη βελτίωση της ελαστικότητας του δέρματος.

Τέλος, η εφαρμογή μιας δίαιτας µε αυξηµένα ποσοστά υδατανθράκων µπορεί να συµβάλει στη συγκράτηση του νερού στο δέρµα και κατά συνέπεια τη βελτίωση των επιπέδων ενυδάτωσής του.

Οι βιταμίνες είναι οργανικές ενώσεις οι οποίες απαιτούνται σε μικρές ποσότητες και δεν μπορούν να συντεθούν από τον άνθρωπο.

Γι' αυτό, η πρόσληψή τους είναι απαραίτητη. Οι βιταμίνες που έχουν μείζονα σημασία στη διατήρηση της καλής φυσιολογίας και ακεραιότητας του δέρματος είναι οι A, C, D και E.

Η προσαρμογή και η βελτίωση μιας δίαιτας μπορεί, όχι μόνο να αποτρέψει τα προβλήματα που εμφανίζονται στο δέρμα και τα μαλλιά, αλλά βεβαίως και να διορθώσει οποιαδήποτε πιθανή υποκείμενη κατάσταση.

Πέννυ Λαζογεώργου, Φαρμακοποιός, Σύμβουλος Ψυχικής Υγείας, με Μεταπτυχιακή Ειδίκευση στη Διοίκηση Μονάδων Υγείας
www.y-o.gr

Κοινοποιήστε το Άρθρο:


Με την περιήγησή σας στο y-o.gr αποδέχεστε την χρήση cookies.