fbpx

Η Βιταμίνη Β12 και η Συμβολή της στην Υγεία του Οργανισμού

Ανήκει στην οικογένεια του συμπλέγματος βιταμινών Β και είναι μια από τις σημαντικότερες για την υγεία του ανθρώπινου οργανισμού.

Την ίδια ώρα που οι ειδικοί τονίζουν τα οφέλη της, πολύς κόσμος παρουσιάζει ανεπάρκεια σε βιταμίνη Β12 για διάφορους λόγους, γεγονός που τους οδηγεί στη λήψη συμπληρωμάτων διατροφής.

Υπάρχουν συμπληρώματα διατροφής για τη βιταμίνη Β12.

Η ταυτότητα της Β12

Πρόκειται για μια υδατοδιαλυτή βιταμίνη, μία από τις 8 του συμπλέγματος Β.

Είναι η μεγαλύτερη και πιο περίπλοκη βιταμίνη όσον αφορά τη δομή της.

Ο ρόλος της είναι σύνθετος. Συμβάλλει στην εύρυθμη λειτουργία του νευρικού συστήματος, μας προστατεύει από τις καρδιακές παθήσεις, την άνοια, το Αλτσχάιμερ και την πτώση των γνωστικών λειτουργιών, αλλά και από την κατάθλιψη.

Επιβραδύνει τη γήρανση και τη βρίσκουμε στις ζωικές πρωτεΐνες και στους μικροοργανισμούς των εντέρων.

Ανεπάρκεια

Δεν οφείλεται τόσο στην ανεπαρκή πρόσληψη τροφών πλούσιων σε Β12 ιδιαίτερα στις χώρες του δυτικού κόσμου, όσο στην αδυναμία του οργανισμού να την απορροφήσει.

Αυτό μπορεί να συμβεί εξαιτίας κάποιων εντερικών διαταραχών, λήψης φαρμάκων, όπως αντιβιοτικά και διουρητικά, ακόμα και κατανάλωσης πικάντικων φαγητών που επηρεάζουν τη χλωρίδα του εντέρου.

Η Β12 παράγεται από τα καλά βακτήρια του εντέρου, αλλά οι παραπάνω παράγοντες επηρεάζουν τη δράση τους, επομένως ο οργανισμός δε λαμβάνει την απαιτούμενη ποσότητα.

Σοβαρή ανεπάρκεια όμως μπορεί να παρουσιάσουν οι χορτοφάγοι, μιας και η Β12 δε βρίσκεται στις φυτικές τροφές, οι ηλικιωμένοι που συχνά δεν καταναλώνουν κρέας και ζωικά προϊόντα για διάφορους λόγους υγείας, αλλά και τα μωρά που γεννιούνται από μητέρες που ακολουθούν χορτοφαγική διατροφή.

Συνέπειες και συμπτώματα της ανεπάρκειας

Οι βλάβες στον οργανισμό λόγω της έλλειψής της, αν αυτή είναι υπερβολικά μεγάλη και δεν αντιμετωπιστεί, μπορεί να είναι μη αναστρέψιμες για το νευρικό σύστημα.

Αν όμως είναι σχετικά μικρή, τα συμπτώματα είναι κόπωση, υπνηλία, κατάθλιψη, κακή μνήμη, πονοκέφαλοι, δύσπνοιες και χλωμό δέρμα.

Πώς ανιχνεύεται η έλλειψη

Για να δείτε τα επίπεδα της Β12 στον οργανισμό σας αρκεί μια αιματολογική εξέταση.

Αν θέλετε να δείτε όμως πόσο αποτελεσματικά τη χρησιμοποιεί, χρειάζεται ειδική εξέταση που τη γράφει ο γιατρός, ο οποίος κρίνει και το αν θα χρειαστείτε κάποιο συμπλήρωμα βιταμίνης Β12.

Τα αυγά είναι πλούσια σε βιταμίνη Β12.

Πηγές Β12

Η κύρια πηγή της είναι το συκώτι.

Ακολουθούν τα αυγά, το κρέας (μοσχάρι, αρνί), τα ψάρια (τόνος, καπνιστός σολομός, ρέγγα, σκουμπρί), τα οστρακοειδή και τα γαλακτομικά προϊόντα.

Στο εμπόριο κυκλοφορούν και προϊόντα εμπλουτισμένα με Β12.

Εκτός από τα ειδικά συμπληρώματα διατροφής και τις πολυβιταμίνες, υπάρχει και για τους χορτοφάγους η δυνατότητα να λάβουν τη βιταμίνη χωρίς να καταναλώσουν κρέας.

Μπορούν να την αναζητήσουν στο γάλα σόγιας ή το φυτικής προέλευσης γάλα, στα δημητριακά εμπλουτισμένα με Β12, στο γιαούρτι και στο τυρί τύπου ένταμ. 

www.y-o.gr 

Κοινοποιήστε το Άρθρο:


Με την περιήγησή σας στο y-o.gr αποδέχεστε την χρήση cookies.